NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
81 - (2440) حدثنا
يحيى بن يحيى.
أخبرنا
عبدالعزيز بن
محمد عن هشام
بن عروة، عن
أبيه، عن
عائشة؛
أنها
كانت تلعب
بالبنات عند
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم. قالت:
وكانت تأتيني
صواحبي. فكن ينقمعن
من رسول الله
صلى الله عليه
وسلم. قالت:
فكان رسول الله
صلى الله عليه
وسلم يسربهن
إلي.
[ش (ينقمعن)
أي يتغيبن
حياء منه
وهيبة. وقيل
يدخلن في بيت
ونحوه. وهو
قريب من
الأول. (يسربهن)
أي يرسلهن].
{81}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdü'l-Aziz b. Muhammed, Hişâm b. Urve'den, o da
babasından, o da Âişe'den naklen haber verdiki:
Kendisi Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanında kızlarla oynarmış. Âişe şöyle demiş:
Arkadaşlarım bana gelir, fakat Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den
utanarak saklanırlardı. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) de onları bana
gönderirdi.
81-م - (2440) حدثناه
أبو كريب.
حدثنا أبو
أسامة. ح
وحدثنا زهير
بن حرب. حدثنا
جرير. ح
وحدثنا ابن
نمير. حدثنا
محمد بن بشر.
كلهم عن هشام،
بهذا الإسناد.
وقال في حديث
جرير: كنت
ألعب بالبنات
في بيته. وهن
اللعب.
{m-81}
Bize bu hadisi Ebû Kureyb
rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Usame rivayet etti. H.
Bize Züheyr b. Harb da
rivayet etti. (Dediki): Bize Cerir rivayet etti. H.
Bize İbnü Numeyr dahi
rivayet etti, (Dediki): Bize Muhammed b. Bişr rivayet etti.
Bu râvilerin hepsi
Hişâm'dan bu isnadla rivayette bulunmuşlardır. Cerir'in hadisinde :
«Ben onun evinde
kızlarla oynardım. Bunlar oyuncaklardı.» demiştir.
İzah:
Bu hadisi Buhâri
«Kitâbu'l-Edeb»'de tahric etmiştir.
Hadisdekı kızlardan
murad oyuncaklardır. Maamafih Dâvûdi: ihtimalki (bağ maa) manasınadır. (Ve
benat)'dan murad kızlardır, diyor. Hz. Âişe'nin arkadaşları da gelir, beraberce
bebek oyunu oynarlarmış. Âişe (Radiyallahu mıha) o zaman henüz baliğ değilmiş.
Bazıları bu hadisle istidlal ederek kız çocuklarının bebek oyununa cevaz vermişler;
haram kılınan suretlerden bunun tahsis edildiğini söylemişlerdir. Kaadi İyad
buna cezmen kail olmuş ve cumhûr-u ulemânın kavli olmak üzere nakletmiştir.
Ulemâ buna kızları küçükten ev işlerine alıştırmak ve çocuk bakmağa
öğrenmelerini sağlamak için cevaz vermişlerdir. Onlara göre bebek oyuncaklarını
alıp satmak da caizdir. Bir takımları bu hükmün neshedildiğini söylemişlerdir.
İbni Battal buna tarafdardır. ibni Cevzi bu ruhsatın suretler haram kılınmazdan
ünce ve Hz. Âişe'ye mahsûs olduğunu kat'iyetle ifade etmiştir. Hattabi de
şunları söylemiştir: «Bebeklerle oynamak, hakkında tehdid vârid olan sair
suretlerle eğlenmek gibi değildir. Hz. Âişe o zaman henüz baliğ olmadığı için
kendisine bu hususta ruhsat verilmiştir.»
İmam Mâlik kukla ve
bebek satışını kerih görmüştür. Ancak bu kerahet kız çocuklarının oynamasına
değil, bebek satanların onu bir sanat ve kazanç vesilesi yapmasına
hamledilmiştir. Hadis-i şerif Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in çocuklara
karşı gösterdiği lutuf ve merhamete delildir.